Володимир Хомко: “З містом Рівне пов’язане все моє життя”

Щасливе
13.03.2018  12:08

Нині Рівне у своєму розвитку входить в особливий для себе період – багато загальнодержавних змін відгукується у житті міста. Про зміни у різних сферах міського господарства розповів мер Рівного Володимир ХОМКО.

Очільник міста поділився своєю точкою зору стосовно змін у житлово-комунальній сфері та інших важливих реформах, які очікують місто цьогоріч, а також розказав, які почуття у нього викликає Рівне.

Про управляючі компанії та реформу комунальної сфери

З моєї точки зору, важливішої й чутливішої для суспільства реформи, ніж реформа експлуатації житла, практично немає. Більші сподівання українці покладають лише на реформу медицини. Хочу висловити деякі свої думки стосовно реформи житлово-комунальної сфери. Найбільшими проблемами у процесі експлуатації житла були відсутність власника будинку та відсутність конкуренції у сфері експлуатації цього будинку. Усе це мало б вирішитися зі створенням об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. А за всіма нашими нормативними документами, у 2015 році в Україні мали би бути скрізь ОСББ. Це враховуючи те, що термін і так десять разів переносився! Оптимальним варіантом експлуатації будинків якраз і є створення ОСББ. Проте цей процес відбувався так повільно, що потрібно було щось змінювати. Через це й створили та прийняли закон “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”. Він, по-перше, де-юре визначав власника будинку. Хочуть цього люди чи не хочуть, але власниками багатоповерхівки стають вони. А по-друге, він запроваджує конкуренцію в експлуатації будинку. На мій погляд, концепція закону – бездоганна, я її підтримую, я був палким прихильником цього закону. Але! Коли прийняли згаданий закон, то допустили колосальну помилку – забули в законі прописати, що існують послуги з управління. За цим законом ще два роки тому ми всім будинкам повинні були за конкурсом призначити управляючі компанії. Якщо будинок компанію обирав сам – немає жодних проблем. Однак, з огляду на інфантильність мешканців, більшість будинків нічого не вибрали – десь 90 відсотків не змогли прийняти рішення.

Закон зобов’язував мене як міського голову влаштувати конкурс, розбити всі багатоповерхівки на лоти й залучити управляючі компанії. Проте, я не міг цього зробити, адже згаданий закон не визначав типову угоду на право управління будинком. Розробити його повинен центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Проте він не міг цього зробити, адже це не погоджувало Міністерство юстиції України. А Мін’юст не робив цього, оскільки така послуга не була передбачена у згаданому законі. Тоді законотворці почали думати, як вирішити цю проблему. Тут я повинен дещо розлогіше пояснити. Справа в тому, що будь-яким підзаконним актом неможливо це виправити. Це так само як закон не може виправити Конституцію, так і підзаконний акт не може виправити закон. З цієї колізії знайшли такий вихід – на черзі було ухвалення Закону “Про житлово-комунальні послуги”, тож у тексті цього закону вирішили виписати цю норму. Подали текст законодавчого акта у Верховну Раду. В результаті внесли правки і закон прийняли з ще більшим ляпом. Що ж трапилося? У тексті закону зазначено: якщо мешканці будинку не створили ОСББ чи не обрали управляючу компанію на момент ухвалення Закону “Про житлово-комунальні послуги”, я повинен протягом трьох місяців вибрати цю управляючу компанію. Але! Лише після письмового звернення мешканців будинку, а таке звернення вважається легітимним, якщо його підписали не менше 50 відсотків мешканців будинку. І це нонсенс! Якщо до цього люди не збиралися, нічого не вирішували, не створювали об’єднання співвласників, то тим паче зараз не зберуться! Що можна вдіяти у цій ситуації?!! Цей пункт перекреслює усе, що зазначалося у Законі “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”!

Інтуїтивно я передбачав подібні складнощі, а тому готувався до такого розвитку подій. Що вирішила зробити міська влада? ЖКП віддати або продати у власність колективам цих же житлово-комунальних підприємств. Усі погодилися, крім колективу ЖКП “Перспективне”. Очевидно, через великі борги. На сесії 22 лютого 2018 р. міські депутати ухвалили рішення про те, що ці ЖКП переходять у приватну власність. Вони так само обслуговуватимуть будинки, однак міська влада не матиме жодного стосунку до цього – тепер рівняни муситимуть вибудовувати свою співпрацю з приватними компаніями.

Управляючу компанію обирають раз і назавжди?

Звісно, що ні. Мешканці багатоповерхівки завжди можуть змінити управляючу компанію. Чи створити ОСББ. Це їхній вибір. Для цього необхідно піднятися з дивану, вийти у двір та провести збори згідно із законом. Ми передаємо в оренду цілісний майновий комплекс ЖКП з вимогою використовувати його у подальшому виключно для обслуговування будинку. Перепрофільовувати майновий комплекс у магазини, майстерні чи у якісь приватні фірми ніхто не має права. Одним словом, як люди ходили до своїх комунальних підприємств, так же й ходитимуть. Тільки це будуть приватні управляючі компанії. У разі, якщо збанкрутує ця управляюча компанія, на її місце прийде інша. Цілісний майновий комплекс усе одно залишається у власності міста. Повторюся, ми його передаємо лише в оренду. Ми й далі його контролюватимемо, щоб його використовували з метою обслуговування багатоквартирних будинків. Рівняни, після того, як ми продамо ЖКП, можуть обрати будь-яку компанію у місті. Існує вже близько шести приватних управляючих компаній. Також до них доєднаються ті компанії, які утворяться на місці ЖКП. Ми створили конкурентне середовище, якого раніше не було – тепер вибирайте, кого вам хочеться!

Крім того, хочу наголосити: ніяких капітальних ремонтів за рахунок міста ніхто робити не буде! Ніде! Лише у разі надзвичайних подій – наприклад, пожежі, у якій згорить будинок. Водночас ми усвідомлюємо, що доходи у громадян не такі високі, аби утримувати такий об’ємний та складний об’єкт, як будинок, а тому розробили цілий комплекс програм, за допомогою яких рівняни можуть використати гроші з міської казни. Більшість цих програм націлені на створення ОСББ. З моєї точки зору (і мене у цьому підтримують міські депутати) – це правильний напрямок. Усе інше – від нехорошого життя, від інфантильності городян. А тому рівняни мусять стати активнішими та відповідальнішими. Хочете більше грошей? Створюйте об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. Тепер ви будете власниками багатоповерхівок, де живете. Ви тепер зацікавлені у його розвитку, ремонтах. Якщо станеться якась аварійна ситуація, якщо балкон колись комусь впаде на голову – за це відповідатимете також ви.

І міська влада тепер жодним чином не допомагатиме у цьому рівнянам?

Це не так! Користуйтеся коштами з міського бюджету, наші фахівці готові надати методичну допомогу, а також сприяти організаційно. Фахівці управлінь Рівненського міськвиконкому готові консультувати у тих чи інших питаннях. Люди повинні розуміти, що саме власники квартир несуть відповідальність за будинок вцілому. Я розумію, що це дуже складний момент, на таку реформу потрібно витратити роки. Ніхто з рівнян не хоче розуміти доцільності таких перемін. Потрібно усвідомлювати одну просту річ – люди фактично давно володіють багатоповерховими будинками, у яких живуть. Ще у законі “Про приватизацію”, який прийняли ще у 90-х роках, зазначається, що кожен, приватизовуючи квартиру, отримує також у власність частину сходової клітини, частину даху. Виник такий юридичний казус – ви усе це приватизували, але все одно щось залишається на балансі у міського ЖКП. Цього, наприклад, ніяк не могли зрозуміти закордонні юристи. Тепер цьому край – немає ніякого балансу, з житлово-комунальних підприємств усе списане. Ваш будинок – вперед, користуйтеся, відповідайте за нього у повній мірі!

Чи будуть якісь винятки?

Так. Я вів переговори з міськими депутатами, і ми вирішили, що мешканцям аварійних будинків ми більше допомагатимемо. Також розробимо програму підтримки для гуртожитків. Щодо всіх інших, то тепер буде простий принцип: хочете мати більше можливостей – створюйте ОСББ, ні – йдіть до управляючої компанії.

Володимире Євгеновичу, відомо, що ЖКП “Сонячне” та “Західне” уже створили свої управляючі компанії, а майновий ресурс ЖКП “Перспективне” виставлять на конкурс. Коли він відбудеться?

Ми конкурс оголосимо вже найближчим часом. І на ЖКП “Перспективне” є претенденти. Це закордонна управляюча компанія “Балтія-сервіс”, яка вже працює у кількох містах в Україні, а також рівненські компанії. Прогнозую, що на конкурсі конкуруватимуть три управляючі компанії. Мені важливо, щоб працівники розуміли, що від них тепер залежить їхня зарплатня, аби не питали: “А де наша зарплата?” Хочете зарплату? Заробляйте! Ваша винагорода – за роботу в ваших будинках. Добре працюєте – достойно заробляєте.

Пане міський голово, уточніть, будь ласка: виходить, що будинки, які не створили ОСББ, перейдуть до управляючих компаній?

Незалежно від волі мешканців ці будинки з усім цілісно-майновим комплексом переходять на приватний, конкурентний ринок. І управлятиме цим комплексом колектив управляючої компанії. У переважній більшості випадків – колектив колишніх ЖКП.

Фото О.Шевчука

– А якщо зіпсується асфальтне покриття у дворах будинків? Хто його у такому разі замінюватиме? Хто, говорячи простіше, лататиме ями у дворах?

Управляюча компанія або робитиме ремонти сама, або в інтересах мешканців замовлятиме ці роботи у спеціалізованих організаціях. Усе, що стосується будинку та прибудинкової території – у їхній власності. Так же і стосовно ОСББ. Ями у вашому дворі? Звертайтеся до голови ОСББ чи управляючої компанії. Для того, щоб рівняни усе краще розуміли й знали всі нюанси, ми розішлемо спеціальні пам’ятки, де буде детально описана вся необхідна інформація. У них будуть зазначені всі права мешканців, інформація про управляючу компанію, про послуги, які можуть рівняни отримувати за квартирну плату. Усі ці послуги, оплата яких входить у квартплату, зобов’язані надати представники управляючої компанії. Усе інше, за межами квартплати, капітальні ремонти, наприклад, на це мешканці будинку мусять здавати додаткові гроші. Давайте звернемося до досвіду інших країн. За кордоном люди платять квартплату, а також збір на капітальне поліпшення будинку. Приміром, водопровід необхідно міняти один раз на 25 років. Людям про це відомо, тож вони завчасно починають на це накопичувати гроші – відраховується певна частина коштів, щоб, коли мине чверть століття, можна було замінити водопровід. Так само відраховуються кошти, крім щомісячної квартплати, на ремонт даху, на капітальне поліпшення будинку. Ці гроші накопичують на рахунку роками, щоб коли виникне потреба, можна було зробити необхідні ремонти. Так мусить бути, якщо керуватися логікою.

Володимире Євгеновичу, а роботу цих управляючих компаній хто контролюватиме?

Мешканці будинку. До речі, хочу згадати ще одну методологічну помилку, яка стосується об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. ОСББ не створюється, щоб обслуговувати будинок. Так вважати – це найбільша помилка! Воно виникає, щоб створити власника будинку. Далі – об’єднання може найняти собі управляючу компанію. Є кому контролювати, управління слідкуватиме: куди витратили гроші? Як робили ремонти? Хто їх робив? Знову наголошую, що вся проблема нашої комунальної сфери полягала у відсутності фактичного власника багатоповерхового будинку. І це катастрофа! Хто повинен бути зацікавлений у тому, щоб усе було добре у будинку? Звісно ж, що самі мешканці цього будинку!

Ціни на послуги управляючих компаній хто визначатиме?

Мешканці будинку нехай самі вибирають серед управляючих компаній, чия цінова політика для них найприйнятніша. Не підходить? Змінюйте компанію. Ринок усе відрегулює. Зараз він буде хаотичним, але з часом на ринку будуть лише серйозні компанії, робота яких буде добре відома мешканцям міста. В кінцевому результаті має виникнути конкурентне середовище серед управляючих компаній, які, як і всі компанії, боротимуться за свого споживача. Ще до початку протистояння на сході України я їздив у Росію, щоб поспостерігати за роботою цих управляючих компаній. Чому у Росію? Тому що вона, так само як й інші пострадянські країни, пройшла шлях реформування ЖКГ. Так там компанії обслуговують від десяти до 400 будинків.

Інший приклад – Німеччина. Як усе організували у цій країні? Там немає такої великої кількості приватного житла. В усьому світі такого немає. Воно й не потрібне у великих обсягах. Люди змінюють місце проживання, а тому їм потрібна гнучкість у цій царині. Через це популярна послуга з винаймання житла. Це все було від самого початку, коли впала Берлінська стіна та об’єдналася Німеччина. Будинки, у яких раніше люди, які жили у НДР, винаймали житло у держави, виставили на аукціони. У нас, між іншим, в радянський час теж ніхто не був власником квартири, а винаймали житло у держави. Так-от, житловий комплекс будинків на території колишньої НДР викупили різні власники, які здають квартири у найм. І конкурують між собою, поліпшують умови, щоб люди скористалися саме їхніми послугами. Так виник жорсткий ринок, де всі будинки у хорошому стані. Так і має бути.

Про ліквідацію ринку, нові маршрути, ремонти вулиць та інші актуальні проблеми у місті

Володимире Євгеновичу, з вашого дозволу, хочу вам поставити кілька запитань, які найбільше зараз цікавлять наших читачів. Перше питання – ходять чутки про те, що можуть ліквідувати відомий у місті ринок “Динамо” на Ювілейному, де багато років продають автозапчастини. Це правда?

Власники ринку, фірма-орендар “Укравтотехпром”, звернулася з клопотанням про дозвіл збудувати на місці кіосків з автозапчастинами житлову багатоповерхівку. Проте, оскільки питання у початковому стані, поки що немає що обговорювати. Це буде дискусійним питанням у майбутньому: ті, хто працює на цьому ринку, а це близько 200 людей, будуть проти знесення ринку. А хто живе поруч із ринком – тільки за це. Поруч автомобільний ринок, навіщо було взагалі біля житлових будинків створювати ринок запчастин? Але ситуація у розвитку, поки немає що коментувати.

Рівняни цікавляться: чи будуть у місті нові тролейбусні й автобусні маршрути? Зокрема, мешканці мікрорайону Боярка запитують: чи можливо, щоб крім приватного 49 маршруту був ще й маршрут комунального транспорту?

Найближчим часом з’явиться новий маршрут: тролейбус їхатиме вулицею Соборною, далі – вулицею Князя Острозького до ринку на вулиці Млинівській (власники ринку там теж облаштують “розумну зупинку”, ми вже про це домовилися). Потім виїжджатиме на кільце. А на зворотному напрямку їхатиме по вул. Волинської Дивізії. У місто має прибути ще 10 нових тролейбусів. Якщо нам вдасться експеримент з цими тролейбусами, які можуть їздити, користуючись живленням мережі та власним акумулятором (на одному заряді він проїжджав 50 кілометрів – ми перевіряли). Стосовно мікрорайону Боярка: не лише там, а всі маршрути можемо в місті забезпечити цими новими тролейбусами.

Себто, з появою нових тролейбусів, з’являться нові маршрути, якими зараз їздять тільки маршрутки?

Саме так. Я ще мрію про маршрут до зоопарку. Хочу, аби рівненські дітлахи разом з батьками їздили в зоопарк на новому тролейбусі, адже це одне з улюблених місць сімейного відпочинку у Рівному.

Це буде щось на зразок жовтого автобуса-”сімки”, який їздив у радянський час?


– Можна і так сказати. Раніше був шістнадцятий маршрут та “сімка”, пам’ятаєте? Вони їздили із залізничного вокзалу до тресту зеленого господарства та з автовокзалу на Басівщину. Я вчився у 12-й школі, а жив на залізничному вокзалі. Я щодня їздив на “сімці” у школу.

Мешканці Ювілейного запитують: коли там відремонтують тротуари?

Знаю, що є така проблема навпроти житлового комплексу “Золота підкова”. Ремонти зроблять, як тільки це дозволятимуть погодні умови.

Фото rivnepost.rv.ua

Відомо, що мають зробити підземний перехід біля 14-ї школи, яка неподалік залізничного переїзду. Володимире Євгеновичу, розкажіть, будь ласка, про це детальніше.

Не так давно я проводив з цього питання нараду. Ми домовилися з керівництвом “Укрзалізниці”, що частина коштів на облаштування нададуть з їхнього бюджету, частину коштів ми витратимо з міського бюджету. Також ми створимо проект – уже на це виділили кошти з міської казни.

Рівняни часто нарікають на роботу “Санкому” – скаржаться на нерегулярний вивіз сміття. Міська влада продовжуватиме з ними контракт, адже ходили чутки, що ні. Як буде насправді?

Підприємство “Санком” працюватиме лише до червня 2018 року, доки чинна умова з ними. Далі це підприємство може працювати у Рівному, якщо вони куплять нові сміттєвози й нові сміттєві баки, щоб якісніше обслуговувати рівнян. Побачимо.

Як цього року відбуватиметься реконструкція стадіону “Авангард”?

На це виділили кошти з міського бюджету – думаю, освоїмо 50-60 мільйонів. Попереду велика проблема – тендер на будівництво. Поки що не хочу загадувати наперед і щось розлогіше коментувати. Усе прокоментую постфактум. Я нічого не приховуватиму, але й нічого зараз не обіцятиму. Дуже сподіваюся у цьому питанні на підтримку держави. Зокрема, від держкомісії з питань бюджету. Вони пообіцяли сприяти у відновленні стадіону. Усі зацікавлені, щоб цей стадіон був у хорошому стані.

Крім відновлення стадіону, які ще будуть позитивні зміни у місті?

Багато. Дороги будемо ремонтувати. Хочеться добре відремонтувати дороги на вулицях Макарова, Князя Володимира. До літа здамо в експлуатацію новий дитячий садок, два дитячих садки розпочнемо будувати. Буде чимало змін – про все з пам’яті не розкажеш. Плануємо навести порядок із виглядом зовнішньої реклами: хочемо привести все в уніфікований, естетично прийнятний вигляд. Велику увагу цього року приділятимемо автокаві – для цього виду торгівлі у місті будуть строго визначені місця, які ми теж розподілимо згідно з конкурсом. Також урегулюємо їхній режим роботи: з ранку почав працювати, а ввечері поїхав з цього місця, а не поставив авто на місяць. І далі зноситимемо всілякі кіоски та гаражі, які не мають дозволів. Для мого заступника Віталія Германа – це першочергова задача.

Гаражі зноситиму з тих вулиць, мешканці яких звернулися. Хочете знести незаконний гараж? Звертайтеся самотужки. Не чекайте, що міська влада наведе порядок, самі це ініціюйте. А то починають зносити гаражі, комунальні працівники зустрічають спротив, а мешканці вулиці стоять збоку і не втручаються. Був нещодавно зі мною такий випадок: із Рівненського краєзнавчого музею поскаржилися, що їм заважає автобус, який продає каву. Ми заборонили, за що в Інтернеті супроти мене почалася ціла інформаційна кампанія. Хоча б один музейник заступився у відповідь! Ні один із працівників музею нічого не сказав на захист моїх дій, хоча я діяв на їхню користь. Тож тепер хай рівняни перші ініціюють ці переміни.

План реконструкції парку Шевченка. Фото О.Шевчука

Стосовно парку Шевченка є великі ідеї. Уже готовий проект змін: буде нова літня естрада, сподіваюся, її зможуть збудувати до літа. Також облагородять розкопки, які почалися з ініціативи начальника управління культури та туризму Тараса Максименка. Скрізь у парку з’явиться бруківка, підсвітка – все має бути дуже красиво та сучасно.

Володимире Євгеновичу, наостанок загальне питання: що вам найбільше подобається і не подобається у вашому місті?

Непросте питання, так одразу і не відповіси. Багато що подобається. Я розумію, що це місто не найкраще у світі, але воно моє рідне. І цим все сказано. Я не збираюся нікуди виїжджати з міста, в мене тут сім’я, друзі. Я тут народився, з містом Рівне пов’язане все моє життя. Можливо, хтось, хто приїжджає в гості до Рівного, може вважати, що воно не найгарніше, але на мій погляд – дуже красиве. Це суб’єктивно, але ж це моє місто, воно важливе для мене особисто.


Розмовляв Олександр ШЕВЧУК

, , , , , , , переглядів: 2 232


На правах реклами


Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *