Рівненські юристи консультують щодо передачі безоплатно у приватну власність земельної ділянки

Щасливе
23.08.2020  14:32

Рівненські юристи консультують щодо передачі безоплатно у приватну власність земельної ділянки

Ким розглядається питання щодо передачі безоплатно у приватну власність земельної ділянки поза межами населеного пункту?

В рамках проєкту “Юридична журналістика” група адвокатів Юридичної клініки ННІ права НУВГП надають відповіді на питання наших читачів та проводять юридичні консультації.

Правова регламентація розпорядження землями за межами населених пунктів та передача їх у власність, а також визначення статусу таких земель здійснюється відповідно до положень Земельного кодексу України та Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 р.


Із положень визначених правових актів вбачається, що передача земельних ділянок в межах населених пунктів та за межами населених пунктів у власність або у користування належить до повноважень райдержадміністрацій в межах їхньої території. Правомірність здійснення передачі земельних ділянок головами райдержадміністрацій може бути встановлена за дотримання визначених законодавством умов.
Так, по-перше п. 3 ст. 122 Земельного кодексу України детально визначаються підстави для передачі райдержадміністраціями земельних ділянок у власність або у користування за межами населених пунктів. Зокрема, такі землі голови райдержадміністрацій мають право передавати виключно для ведення водного господарства, будівництва об’єктів, пов’язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) або для індивідуального дачного будівництва.
По-друге, при виділенні земельних ділянок райдержадміністраціями необхідно дотримуватись положень щодо цільового використання земель. При цьому, повноваження щодо встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок відноситься до компетенції органів, що мають право розпоряджатися цими землями (в конкретному випадку, до повноважень райдержадміністрації). У разі, якщо при передачі земельної ділянки порядок встановлення та зміни цільового призначення земель було порушено, то рішення про передачу земельної ділянки може бути визнане недійсним.
По-третє, при виділенні земельної ділянки громадянам необхідно дотримуватись норм безоплатної передачі землі, які встановлені у ст. 121 Земельного кодексу України, зокрема для індивідуального дачного будівництва розмір земельної ділянки не може бути більшим 0,10 га.
Слід відзначити, що земельне законодавство в сучасних умовах перебуває в умовах реформування, зокрема передбачаються зміни щодо управління земельними ресурсами. Варто звернути увагу на законопроект про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів (щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин)» № 2194 зареєстрований у Верховній Раді України від 01.10.2019 р., в якому пропонується передати землі державної власності за межами населених пунктів (окрім земель, які потрібні державі для виконання її функцій) до комунальної власності сільських, селищних, міських рад.
Таким чином, землі комунальної та державної власності в Україні розмежовані, повноваження щодо передачі земельних ділянок у власність або користування за межами населених пунктів належить до компетенції райдержадміністрацій, при цьому Земельний кодекс України чітко встановлює підстави такої передачі, порядок, розміри земельних ділянок, обов’язок дотримання правил використання землі. У разі ухвалення Верховною Радою України проекту закону за номером цільового № 2194, який прийнятий у першому читанні, дана група повноважень райдержадміністрацій буде передана територіальним громадам.

, , , , переглядів: 236

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *