Розвиток тієї чи іншої держави традиційно вимірюють соціально-економічними показниками, хоча насправді ж істинне обличчя розвитку та людськості країни – у її ставленні до дітей з особливими освітніми потребами. Приємно констатувати, що останні кілька років в Україні доклали чимало зусиль, щоб діти з особливими освітніми потребами могли отримувати якісну освіту як у спеціалізованих навчальних закладах, так і, навчаючись поряд з іншими дітьми у класах інклюзивної освіти.
Рівненщина є одним з лідерів у процесі впровадження інклюзивної освіти. Так, до кінця року планується відкрити 31 центр, 24 заклади вже юридично зареєстровані. Дев’ятнадцятим інклюзивно-ресурсним центром на Рівненщині став Клеванський ІРЦ Клеванської селищної ради.
«Рік тому, коли ми лише загорілися ідеєю створення інклюзивно-ресурсного центру, нам це здавалося лише мрією. Згодом підписали меморандум про створення ІРЦ із Рівненською облдержадміністрацією. І процес пішов! Тому мені дуже приємно, що на благо дітей у нашій громаді працюватиме новостворений ІРЦ! До слова, у центрі також обслуговуватимуть дітей з Клеванської, Деражненської та Бугринської громад. Впевнений, що у нас все вийде, адже тут працюють професіонали своєї справи – педагоги від Бога», – каже очільник Клеванської ОТГ Дмитро ЖОВТЯНСЬКИЙ.
Та і справді, якби не зусилля директора Надії Іванівні ШАГАЙ, співпраці з селищною радою, батьками, мешканцями громади, обласною державною адміністрацією, то цього свята могло б і не бути. Адже тільки спільними зусиллями вдалося відкрити на Рівненщині дійсно унікальний інклюзивний центр.
– Основна мета його роботи – забезпечення прав дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та повної загальної середньої освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами, надання їм психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, здійснення психолого-педагогічної допомоги та забезпечення систематичного кваліфікованого супроводження, – говорить Надія Іванівна.
Таку високу мету поставив перед собою колектив ІРЦ на чолі з педагогом з 21-річним досвідом роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, Надією Шагай. Саме вона змогла згуртувати навколо себе колектив молодих, перспективних педагогів, які є спеціалістами з високої літери, готові здобувати нові знання і що найголовніше – ці люди просто люблять дітей, з якими працюють і мають підхід до всіх батьків, що теж надзвичайно важливо.
Команда фахівців визначає освітній вектор розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Для надання психолого-педагогічної допомоги в центрі працюють фахові спеціалісти: практичний психолог з інтелектуального розвитку, практичний психолог з девіантної поведінки, вчитель-логопед, вчителі-дефектологи (тифлопедагог, олігофренопедагог, сурдопедагог) та реабілітолог. Усі вчителі центру не тільки займаються з дітьми, а і взаємодіють з своїми колегами, обмінюються передовим досвідом та працюють з батьками своїх вихованців.
Водночас для того, щоб вчителі мали змогу ще більш ефективно працювати з дітками з особливими освітніми потребами, потрібно сучасне обладнання, яке стимулювало б розвиток дітей, допомагало їм розвиватися і навчатися. І у Клевані всі навчальні аудиторії центру укомплектовані спеціальними меблями, корекційним обладнанням, що тим самим підвищує рівень мотивації дітей до пізнавальної та навчальної діяльності. Обладнання реагує на рух дитини, тим самим стимулює її до рухової активності. Сенсорне обладнання – це потужний інструмент для розширення і розвитку світогляду, сенсорного та пізнавального розвитку.
Також просто вражає ресурсна кімната – спеціально облаштований клас для дітей, де вони навчаються за індивідуальним планом у супроводі корекційного педагога. В ній є навчальний, соціально-побутовий, ігровий осередки, осередок відпочинку. Тож тут діти з радістю будуть опановувати нові вміння максимально наближено до реального життя.
Просто нереальним місцем Клеванського ІРЦ є реабілітаційна аудиторія, де є унікальна система «Паук», яка сприяє зниженню м’язового тонусу, збільшення обсягів рухів в суглобах, покращенню кровообігу, відновленню координаційних рухів, збільшення м’язової сили. Також тут встановлена шведська стінка, реабілітаційні бруси, тренажер для ходьби степпер. В активі центру є різні види стимуляторів, які впливають на органи зору, слуху, нюху, тактильні та вестибулярні рецептори, на психічний та емоційний стан дитини. Вони, мають як заспокійливу, так і тонізуючу та відновлювальну дію.
Відкриття Клеванського інклюзивно-ресурсного центру – це свято не тільки колективу, всієї громади, а насамперед – дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків. Вони не приховують своїх емоцій та з вдячністю сприймають ту підтримку, яку надають їх діткам.
– Мені дуже приємно, що тепер і у моєму селищі є такий центр, де можуть займатися різні діти. Вірю, що тут здійсняться чи наблизяться до втілення десятки і сотні дитячих мрій, – говорить десятикласник Роман ДМИТРУК, який першим відвідав новостворений ІРЦ.
Місія інклюзивної освіти – не нашкодити дітям і допомогти у процесі виховання батькам. І що найголовніше – це долання стереотипу, що діти з особливими освітніми потребами повинні навчатися окремо, бути поза соціумом, хоча вони такі ж повноправні його складові.
Любіть тих, хто поряд з вами…
Будьте чуйними до тих, хто потребує вашої підтримки…
Дякуйте тим, хто щоденно працює для дитячих посмішок на обличчях…