Згідно закону, товар належної якості можна повернути назад в магазин протягом 14 днів за умови, що ви ним не користувалися
Якщо прийшовши додому ви раптом розчарувалися у покупці, яку щойно здійснили, знайте, що у переважній більшості випадків товар можна повернути у магазин протягом 14 днів. І ця стаття саме про те, як повернути товар в магазин і отримати назад свої гроші. Причому на цілком законних підставах і без зайвих хвилювань.
Що говорить Закон про повернення товару?
(або що треба знати про порядок повернення товару)
Отже, повернути товар належної якості у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна, якщо дотримані наступні умови повернення товару:
- його немає у переліку тих товарів, що не підлягають обміну та поверненню;
- він не використовувався, і зберігся у тому вигляді, якому його придбавали;
- пройшло менше двох тижнів з моменту придбання товару;
- є касовий або товарний чек.
Всі ці умови вичерпні. Тобто, якщо вони дотримані, можна сміливо йти в магазин.
Продавці, як правило, обізнані з вашим правом обміняти чи повернути товар належної якості. Воно передбачене ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів» . Пам’ятайте: упевнена поведінка без зайвих емоцій і посилання на норми закону гарантують вам повернення
грошей. Тепер докладніше про правила повернення товару який просто вам не підійшов.
Чого в магазин не повернеш?
Кабінет Міністрів України своєю постановою від 19.03.94 N 172 затвердив Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню) .
До цього переліку потрапили усі продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, а також деякі непродовольчі товари, зокрема, дитячі іграшки і товари для немовлят, тканини, килимові вироби метражні, білизна натільна та постільна, друковані видання, пиломатеріали, записані DVD-диски, інструменти для манікюру, педикюру, ювелірні вироби. Повний список товарів, що не підлягають поверненню, можна переглянути тут .
Річ у тім, що держава гарантує не лише ваші права, але й права інших споживачів, які ймовірно пізніше придбають повернутий вами товар. Відтак, повернути товар з цього переліку не вдасться.
Зберегти товарний вигляд
Буває таке, що в магазині купили взуття, принесли додому, взули ще раз воно почало тиснути, та й фасон здається вже не таким модним, а ще чоловік (дружина) розкритикував(ла) покупку?..
Знімайте взуття, загортайте його в пакувальний папірець і кладіть назад у коробку! Бо обміняти чи повернути товар належної якості можна лише у тому випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд (у тому числі, пломби, ярлики) та інші споживчі властивості. Це прямо прописано у ст. 9 Закону про захист прав споживачів . Якщо ви хоч раз вийдете на вулицю, повернути товар, який вже використовувався вже не вийде (якщо звісно взуття не браковане).
Час на роздуми – 14 днів
Два тижні – стільки закон дає покупцю часу, аби повернути товар належної якості. Далі повернення товару можливо тільки по гарантії.
До речі, іноді продавці плутають цей термін із гарантійним строком, протягом якого можна повернути бракований товар. Іноді робиться це свідомо, аби «відшити» невпевнених покупців. Але оскільки ви читаєте цю статтю, можете вважати себе споживачем, обізнаним у своїх правах.
Такому несвідомому продавцю можна процитувати норму ст. 9 Закону про захист прав споживачів , згідно з якою «споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем». До речі, текст Закону має бути у «куточку споживача» магазину.
Звичайно, продавці навряд оголошуватимуть триваліший строк, але два тижні – це мінімальний термін повернення товару належної якості, гарантований законом.
При цьому вас не повинно бентежити, що у цитованій нормі йдеться лише про обмін товару. Можна й повернути, забравши гроші. Як – читайте нижче.
Зберігайте чеки
Касовий або товарний чек – це не лише елемент механізму контролю держави за сплатою підприємцем податків, але й добра звичка споживача, яка час від часу економитиме його гроші і нерви. Якщо ви не берете чеків, повернути товар у магазин шансів немає.
Згідно ст. 9 Закону про захист прав споживачів , обмін товару належної якості провадиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
В іншому випадку, звідки продавець знатиме, що товар, який ви хочете повернути, придбаний саме у нього, хай навіть 5 хвилин назад? І формально він буде правий.
Маленькі хитрощі
Відомо, що закони пишуться так, що їх можна тлумачити по-різному. Висмикнувши з контексту одне речення, продавець може перекрутити зміст положення (норми) закону на свою користь.
Як вже згадувалося, продавець може наполягати, що товар належної якості можна лише обміняти, бо ж згідно з частиною 1 ст. 9 Закону про захист прав споживачів «споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням». І всі інші умови, які згадуються у законі, і які ми вже описали, стосуються лише обміну товару належної якості…
Втім, якщо читати статтю далі, то виявиться, що у наступній частині написано: «Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж».
Тобто, якщо з будь-яких причин товар вам не підійшов, ви можете обміняти його на аналогічний. Але якщо «аналогічного»
потрібного вам в магазині не виявиться, то ви маєте право на свій розсуд:
- придбати на витрачену суму інші товари з цього магазину, або
- повернути собі гроші за товар, або
- попросити продавця поінформувати, коли з’явиться товар, який влаштує вас за кольором, розміром і т. д…
Варіант обираєте ви.
Можливо, продавцю доведеться пояснити, чому (суб’єктивно для вас) запропонований ним товар не є «аналогічним». Обґрунтування можуть бути абсолютно різними. Пам’ятаєте, як Семен Семенович Горбунков ходив по магазинах і намагався витрачати гроші? Так і ви можете пояснити, що вам потрібний «такий самий, але з пелра… перламутровими ґудзиками». Тут закон на стороні вередливого покупця.
Якщо ж ваші аргументи на продавця не діють, у такому разі варто поспілкуватися із його керівником або старшим менеджером – ті можуть виявитися більш обізнаними в питанні ваших прав щодо повернення товару належної якості.
Також можна попередити про потенційне ваше звернення до відділу захисту прав споживачів місцевого виконкому. Варто при цьому не забувати, що спокійна, упевнена поведінка, посилання на норми закону з боку покупця діють переконливо на продавця, якому зайві проблеми пов’язані із перевірками, не потрібні.
Деякі формальності
Також слід знати, що для оформлення розірвання договору вас можуть попросити написати на ім’я директора магазина заяву про поверення товару.
Згідно із законом, розрахунок при поверненні товару здійснюється виходячи з його вартості на
час купівлі. За загальним правилом гроші мають повернути одразу (у день розірвання договору). Втім, якщо магазин виявиться бідним і не зможе повернути гроші у день розірвання договору, тоді гроші мають вам повернути не пізніше ніж протягом семи днів. Знову ж таки за законом.