Мала кількість працівників, заборгованість або непідвищення заробітної плати протягом року може бути підставою для візиту інспектора Держпраці. Він може і не попереджати роботодавця про перевірку, якщо не вважає це за потрібне.
Про це ідеться у доопрацьованому проекті Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, який Державна служба з питань праці направила на погодження до Державної регуляторної служби.
ПриватБанк оголосив весняний кадровий призов
Документом визначаються такі підстави для інспекційних відвідувань підприємств:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, відносно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятого за результатами аналізу інформації отриманої з загальнодоступних джерел та джерел, зазначених у підпунктах 1,2, 4 – 7 цього пункту;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
Держстату та його територіальних органів щодо наявності заборгованості із виплати заробітної плати;
ДФС та її територіальних органів щодо:
невідповідності кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
фактів порушення законодавства про працю, виявлених у ході здійснення контрольних повноважень;
фактів здійснення господарської діяльності без прийнятого за результатами аналізу інформації отриманої з загальнодоступних джерел та джерел, зазначених у підпунктах 1,2, 4 – 7 цього пункту;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
Держстату та його територіальних органів щодо наявності заборгованості із виплати заробітної плати; ДФС та її територіальних органів щодо:
невідповідності кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
фактів порушення законодавства про працю, виявлених у ході здійснення контрольних повноважень;
фактів здійснення господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом;
роботодавців, що мають заборгованість зі сплати Єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
Чи реально рівнянам жити у більш сучасному і комфортному місті?
Пенсійного Фонду України та його територіальних органів щодо:
роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної;
роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;
працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного роботодавця більше року; роботодавців, по яких у працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України «Про відпустки»;
протягом року не підвищувалась заробітна плата, або сума підвищення становить менше суми нарахованої індексації;
роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів; роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулось скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
7) за інформацією профспілкових органів щодо порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Водночас, про проведення інспекційного відвідування інспектор праці «повідомляє про свою присутність об’єкт відвідування або уповноважену ним особу, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню».
В свою чергу, не допустити інспектора Держпраці на підприємство можна у випадку:
– відсутності службового посвідчення;
– якщо на офіційному веб-сайті Держпраці відсутня інформація про Форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, перелік питань, що підлягають інспектуванню;
– якщо строк проведення інспекційного відвідування перевищує десять робочих днів, для суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва – двох робочих днів.
Крім того, за наявності службового посвідчення, інспектори мають право безперешкодно, без попереднього повідомлення здійснювати інспекційні відвідування, у тому числі:
1) при проведенні інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
2) ознайомлюватись з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їхньої відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
3) наодинці або в присутності свідків ставити керівнику та / або працівникам об’єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та / або письмові пояснення;
4) за наявності ознак кримінального правопорушення та / або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
5) на надання місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
6) фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
7) отримувати від органів державної влади інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування;
8) фіксувати процес здійснення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи їх здійсненню.
Звернення фізичних осіб, відносно яких порушено правила оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подане через уповноваженого представника. При цьому розголошувати джерело будь-якої скарги посадовій особі Держпраці забороняється.
Джерело: “Закон і Бізнес”