У Рівному майже одночасно відкрилось два нові заклади торгівлі. “Палац секонд-хенду”, точніше магазин одягу та взуття з Європи “Emerald”, на Соборній, 40, та гастролавка “Жицень” на Мазепи, 1.
“Все профессии важны, все профессии нужны”, – писав поет. Перефразовуючи його, скажемо: і магазини потрібні різні — і продовольчі, і одягу, що був у вжитку. На кожен товар є свій покупець. Нехай співіснують у комерційному просторі Рівного.
Зараз хочеться звернути увагу лише на два моменти.
Перший. Просто порівняйте дві вивіски. Яка, на вашу думку, виглядає ближче до цивілізованої Європи?
Ризикну припустити, що та, на якій слово “Європа” якраз не вживається.
Заступник міського голови Рівного Віталій Герман анонсував у Фейсбуці роботу робочої групи з впорядкування вивісок у Рівному. Хочеться вірити, що слова перейдуть у справи. І ми прийдемо до єдиного стандарту розміщення рекламних конструкцій, у якому будуть окреслені межі прийнятного.
І друге. Здається мені, що на центральній вулиці Рівного якраз має бути найбільше таких магазинів як “Жицень”. Це не реклама — я просто вирішив написати про новий магазин, куди сьогодні вранці зайшов і купив хліб та 100 г твердого сиру. І побачив усередині зі смаком облаштоване невеличке приміщення, де продають хліб і булки, випечені у Рівному. В невеличкій приватній пекарні. Під власним брендом. Просто захотілось висловити цим людям повагу, бо за кожним таким бізнесом стоїть дуже багато праці.
Можливо, я чогось не розумію, але як на мене, завдання місцевої влади — допомагати ось таким, як зараз модно говорити, стартапам. І робити все для того, аби найкращу комерційну нерухомість у центрі міста отримували під свої магазини і магазинчики місцеві виробники. Саме це, а не малювання логотипів чи розробка стратегій, найкраще працюватиме на те, що зараз модно називати брендом міста.
Колись на Лебединці, де зараз “Гранд-базар” був магазин “Новинка” – продукція рівненських виробників під одним дахом. Було це в останні роки Союзу і “наказало довго жити” так само як і радянська планова економіка.
Але ж чому не відродити щось подібне? Подібно до того як створили у Рівному “Відкритий офіс” для різних громадських ініціатив — чому б не створити подібний простір для місцевого виробника? Щоб не треба було шукати ларьок “Рум’янця” в одному місці, лавку “Щедрика” в іншому, фірмовий магазин “Сталь-М” у третьому, рибу від “Реноме” в четвертому, одяг від льонокомбінату в п’ятому — і так далі, у десятому, двадцятому, п’ятдесятому? Адже тих, хто у Рівному щось виробляє, – досить багато, як це для декого не дивно. І просування місцевого виробника — це просування міста. Що тут щось рухається, щось виробляється, щось живе, окрім секондів і автоматів.
Думаю, це реально. Але уявив конструктивну дискусію про це на сесії міської ради… і якось не уявляється. Де місце для скандалу? Ось якби йшлося про дозвіл на концерт артиста, який гастролював у Росії — це справді питання державної ваги!
…Пригадав одну з розмов із власником Рівненського льонокомбінату Олегом Червонюком. Людина, яка відродила у Рівному потужне швейне виробництво, яка одягає тисячі й тисячі українців у вітчизняний одяг, зізналась із гіркотою в голосі: хоч би раз з якогось управління економіки чи промисловості хтось приїхав і поцікавився: як ви тут, можливо, допомога держави потрібна, можливо, є проблемні питання, які потрібно вирішити?
Це добре, що в нас є відносна свобода підприємницької діяльності: звичайні люди з двома руками, двома ногами і однією головою започатковують власну справу, відкривають торгові точки, розвивають виробництва, наймають на роботу інших… Ще й прикрашають місто — як, приміром, засновниця підприємства “Рівнебудпостач” Ніна Крока з її кованими фігурами на Лебединці.
Просто до такої підприємливості й турботи про місто з боку небайдужих рівнян — ще б підтримку з боку тих, хто може її надати в силу владних повноважень. А також — логіку в розставлянні пріоритетів.
Приклад про підтримку. Хіба ж це непосильний тягар для міського бюджету – викласти плиткою доріжку до кожної кованої фігури на Лебединці, щоб тисячам людей не треба було витоптувати газони й місити багнюку? Людина з небайдужими однодумцями прикрасила місто — а місто долучитися до логічного продовження доброї справи хіба не може? (Це чудово, що торік фестиваль ковальства “Металеве серце України” вперше отримав фінансові підтримку з міського бюджету. Але питання доріжок не знімається. Турбота про красу міста — справа спільна).
Ну не фонтан же це за півтора мільйони, чесне слово!
І приклад про пріоритети. Періодично читаю у Фейсбуці про зустрічі керівників міста з власниками автокав’ярень на предмет необхідності впорядкування цієї сфери бізнесу в Рівному. Ще й до того доводилось чути про проблеми з розташуванням кав’ярень на Лебединці.
Але жодного разу не доводилось читати про зустрічі керівиків міста з власниками гральних залів та інших закладів зі специфічною аудиторією — невже в цій сфері нічого не потрібно впорядковувати?
Чи просто з ТАКИМИ людьми зустрічі проходять непублічно і говорять там зовсім не про впорядкування?..
А секонди, звісно, нехай будуть. Може, хоч таким чином у центрі міста поменшає бомжів.
Віталій ГОЛУБЄВ