Рівненська академія невпинно нарощує оберти й активно розвиває співпрацю з іноземними вишами та клініками. Сьогодення вимагає сучасних рішень у практичній підготовці студентів-медиків. Співпраця як з медичними навчальними закладами, так і з лікувально-реабілітаційними установами ЄС – внесок у майбутнє української медицини. Освоєння європейської медичної філософії та практичних навичок розкриває перспективи для студента як в Україні, та і за кордоном. КЗВО “Рівненська медична академія” працює, щоб забезпечити українську практичну медицину кадрами, які готові змінювати та вдосконалювати її.
Ректор Рівненської медичної академії, професор, доктор медичних наук, Заслужений лікар України Ростислав САБАДИШИН про академію та її місію:
– Реформуванню закладу передувала наполеглива робота впродовж останніх десяти років. І ми продовжуємо реорганізацію, щоб розширити можливості. Важливо, щоб академія мала відповідний науково-педагогічний потенціал та нарощувала матеріально-технічну базу. Ми ліцензуємо нові магістерські програми. Модифікуємо викладацький склад. Сьогодні в медичній академії викладає п’ятдесят фахівців з вченими ступенями, три доктори наук, професори, десять доцентів – ми рухаємось швидкими темпами. Щоденно працюємо заради зростання та покращення умов підготовки наших студентів. Виконується п’ять докторських та більше п’ятнадцяти кандидатських дисертацій. Щороку публікується понад 200 наукових фахових статей, близько 150 тез доповідей. Наші науковці беруть активну участь в роботі Всеукраїнських та Міжнародних наукових конференцій.
“Потенціал української медицини – у кваліфікованих кадрах”
Заступник директора з виробничої роботи відокремленого структурного підрозділу Рівненського медичного фахового коледжу КЗВО “Рівненська медична академія”, кандидат медичних наук Валерій ОКСЮТА розповів про можливості та перспективи студентів навчального закладу:
– Міжнародне співробітництво – тривалий процес пошуку партнерів, і ми роками налагоджували контакти з медичними закладами Європи. Потенціал української медицини – у кваліфікованих кадрах. А європейський досвід тому запорука. Галина Покотило, наша випускниця, стала містком, який відкрив нам співпрацю з Інститутом медичним ім. Іоанна Павла ІІ, що в Польщі, м. Щецін. Як менеджер-координатор Інституту, вона розповіла про можливість організації практик для наших студентів у клініці. Основний напрямок Інституту – реабілітація після гострих клінічних ситуацій, неврологічних та кардіологічних захворювань і т.д. Реабілітація в лікарні коштує дорого, тому другий етап, виходжування пацієнта, дешевше проводити в центрах реабілітації. Так працюють у Польщі. На той час у нас вже були перші набори спеціальності фізичної реабілітації і ми були готові співпрацювати. Оцінивши переваги співробітництва, ми уклали договір. Та постало мовне питання. Студенти майже пів року ходили на курси польської мови, щоб отримати необхідний рівень знань. Безпосередньо перед початком практики провели мовний відбір. Це був основний критерій. І перші сім студентів у березні 2018-го поїхали до Щецина. Всі витрати взяла на себе польська сторона. Це була перша закордонна практика.
Молодь працювали там два тижні. Освоювали нову для себе філософію реабілітації, практику з догляду за хворими на європейському рівні. Перший тиждень студенти мали заняття з персоналом клініки та представниками фірм, що постачають обладнання. Наступні сім днів студенти вже допомагали медсестрам у клініці. Їм сподобалося самостійно працювати з пацієнтом, хоча доступ до пацієнта – це велика відповідальність. Польська сторона була задоволена роботою, тож співпраця триває. Наступний цикл практик у нас починається у січні 2020-го.
За цим пропозиція співробітництва надійшла від німецької Фундації (Internationale Organisation fur Mediziner – Medical borse). Ми відгукнулись і почали обговорювати умови співпраці, їздили з Ростиславом Олексійовичем Сабадишиним до Німеччини, щоб вивчити умови, які пропонують нашим студентам. Відвідали три реабілітаційні клініки, якими опікується Фундація, адже це відповідальність за студентів. Проїзд, харчування, проживання, навчання та кишенькові гроші – це пакет, який отримають студенти-практиканти у клініці Фундації. 300-400 євро передбачено на особисті витрати, й це лише початкова сума. Німецька програма триває 2 роки 7 місяців, і ця сума зростатиме до 3400 євро щомісяця.
Завдання практикантів – реально допомагати медсестрам, перекладати важкохворих пацієнтів, транспортувати, робити масажі. Зараз до практики в Німеччині готується 30 осіб, вчать мову. Вже взимку перших четверо студентів поїде до Німеччини для ознайомлення з практичними базами. А діти, що повертаються із закордонних практик, мають інше ставлення як до навчання, так і до майбутньої роботи.
“Ми йдемо на випередження реформи. Готуємо спеціалістів, які готові до змін”
– Реформа діє. Систему потрібно перебудовувати. Гроші пішли на трансформацію первинки, і вона змінилась. Вторинка й третинка чекає свого часу. Найперше маємо змінитися ми, а тоді вже система. Ми йдемо на випередження реформи. Готуємо людей, які готові до змін. Ми працюємо тут для того, щоб забезпечити практичну медицину кадрами. Закордонні практики – це колосальна можливість здобути європейський досвід, певні практичні навички з догляду за хворими. В європейських клініках доглядають хворих вже за новітніми методиками. Облік медикаментів зовсім інший, догляд за пацієнтом, контроль життєвих функцій відмінний, дослідження, лабораторні аналізи – автоматизовані. Персонал захищений від біоматеріалу пацієнта, бо як ви бережете себе від пацієнта, так і пацієнт береже себе від вас.
Великі лікарні проти відміни старої системи. Дешевше перетворити одне відділення безпосередньо в лікарню, а все інше перетворити в реабілітаційний центр, але це зміна філософії, ламання стереотипів. За півтора-два роки ми будемо мати хорошу медицину. Потрібно себе змусити бути конкурентним, кращим за інших або зійти з дистанції.
У реабілітаційних центрах Німеччини лікарів взагалі немає. Головною там є головна медсестра – директор. Вона має медсестринську освіту. Але є нюанс – вона має управлінські навички. Вона магістр медсестринства. Без академії готувати магістрів медсестринства було б неможливо. Ми ліцензували бакалаврські спеціальності з сестринської справи, фізичної реабілітації, фармації і лабораторної діагностики. Ми подали на ліцензію, і вже в 2020 році, віримо, що відкриється набір магістрів медсестринства, реабілітації та лабораторної діагностики. У нас почали потужно працювати наукові кафедри, заплановано ряд конференцій. І наші викладачі беруть у них участь.
“Швейцарський проєкт – можливість навчати по-європейськи”
– КЗВО “Рівненська медична академія” успішно пройшла етапи конкурсного відбору і стала одним із трьох ВНЗ, що навчають медичних сестер, залучених до реалізації українсько-швейцарського проекту “Розвиток медичної освіти”. Проєкт триває до трьох років, і ми вже працюємо в ньому. Уряд Швейцарії запропонував грант вартістю 3,6 мільйона швейцарських марок на покращення підготовки медсестер. Що ми чекаємо від проєкту, так це забезпечення симуляційними центрами. В європейських освітніх закладах це невід’ємна складова освітнього процесу. Для нас це дорого, тому грант як шанс зробити реальний внесок у розвиток саме сестринської справи. На сьогодні у нас дві групи викладачів вивчають англійську мову, які проходитимуть спеціальні курси по роботі на цих симуляційних апаратах.
“Майбутнє фармації – в ефективному управлінні та вузькій спеціалізації фахівців”
Оксана ШТРІМАЙТІС, проректор з наукової роботи, завідувач кафедри хіміко-фармацевтичних дисциплін Рівненської медичної академії, кандидат фармацевтичних наук акцентувала на студентоорієнтованості роботи академії:
– Спеціальність «Фармація» одна з найпопулярніших в нашому навчальному закладі. На сьогодні диплом бакалавра – необхідна умова того, щоб фахівець міг здійснювати роздрібну реалізацію лікарських засобів в аптеці. Молодші спеціалісти (надалі в системі освіти– молодший фаховий бакалавр) працюють помічниками фармацевтів.
Науково-педагогічні працівники кафедри хіміко-фармацевтичних дисциплін постійно підвищують свій професійний рівень. У 2019 році в Національний фармацевтичний університет (м. Харків) на навчання в аспірантурі, для виконання кандидатських робіт, вступило шість викладачів.
Ми активно використовуємо студентоорієнтовані підходи в освітньому процесі. Студенти навіть вечірньої форми навчання не мають проблем з доступом до необхідної кількості навчальних матеріалів. Пропустивши будь-яке заняття, вони його можуть пропрацювати дистанційно, адже мають доступ до навчальної інтернет-платформи, на якій розміщений лекційний матеріал та алгоритм проведення практичного заняття. Також практикуємо додаткові консультації.
Великий відсоток фахових знань студент освоює при вивченні вибіркових предметів. Ми надаємо реальний вибір в руки студенту. На кафедрі пропонується широкий спектр вибіркових дисциплін. До прикладу, я викладаю основи менеджменту, основи управління й керівництва, бо маю хист до цього й хочу ділитись з студентами корисними навичками. Вибірковість предметів розвиває здорову конкуренцію між викладачами, адже кожен прагне донести переваги своєї дисципліни. Фітотерапія чи управління, фармацевтичне законодавство чи історія фармації, основи фармацевтичної опіки чи основи фармакотерапії тощо. Студенти обирають те, що кожному з них до вподоби.
Нас часто запитують, чи актуальним є ступеневе навчання, починаючи молодшого фахового бакалавра, продовжуючи навчання на бакалавраті, а після цього на магістратурі. Ми завжди відповідаємо «Так!», оскільки магістратуру має можливість фахівець обрати вузькоспеціалізовану.
На завершення я з впевненістю хочу сказати, що ми готуємо конкурентоспроможних фахівців всіх спеціальностей. А конкурентоспроможна особистість – це така особистість, яка здатна швидко й безболісно адаптуватися до постійних змін суспільних умов, науково-технічного прогресу й нових видів діяльності та форм спілкування за умови збереження позитивного внутрішнього психоенергетичного потенціалу й гармонії.