Відповідно до ст. 5 Закону України «Про повну загальну середню освіту», кожному учневі гарантується право на здобуття повної загальної середньої освіти державною мовою в державних, комунальних і корпоративних закладах освіти, що забезпечується шляхом організації викладання всіх навчальних предметів (інтегрованих курсів) державною мовою, крім випадків, визначених цим Законом.
Стан забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі вивчила Державна служба якості освіти України. Управління Державної служби якості освіти у Рівненській області проаналізувало ситуацію в нашій області. Так, до анкетування були залучені учні, їхні батьки та вчителі шкіл Рівненщини.
За результатами анкетування, рідною мовою вважають українську 95,8 % учнів, 98,1 % батьків та 99,4 % опитаних вчителів.
«Тільки українську» та «переважно українську» мову як мову роботи з навчальними матеріалами назвали 99,4 % педагогів.
Під час уроків, перерв та у позаурочний час українською та переважно українською спілкується 98 % учнів та 100 % вчителів.
У соціальних мережах 67,6 % учнів комунікують українською, 7,2 % –російською, 23,6 % – українською та російською однаковою мірою. Серед педагогів 97,4 % комунікують у соціальних мережах українською та переважно українською мовою, 0,6 % – «українською та російською мовами однаковою мірою», 1,9 % опитаних педагогів не використовують соціальні мережі.
Мовою спілкування у родинах є українська та переважно українська мова – 89,9 % учнів та 97,7 % батьків, українська та російська однаковою мірою – 7,4 % учнів та 1,3 % батьків, переважно російська – 1,3 % учнів та 0,9 % батьків.
Рівень володіння українською мовою опитані учасники освітнього процесу оцінили наступним чином. На високому рівні оцінюють свої знання з української мови 79,5 % учнів, таким чином їх оцінюють і 89,6 % батьків та 89,7 % вчителів. Кількість батьків, які вільно володіють державною мовою становить 94 %, а педагогів – 98,7 %.
Чинниками, які стримують використання учнями державної мови в усіх сферах публічного життя учні називають недостатній рівень володіння українською мовою та звичку спілкуватися недержавною мовою.
Натомість 83,7 % батьків вважає, що їх дітей у використанні української мови «нічого не стримує», 10,6 % батьків проблему вбачає у звичці дітьми споживати контент в Інтернеті російською/іншою мовою, 1,9 % – у звичці спілкуватися російською/іншою мовою з іншими людьми поза школою, ще 1,5 % – у звичці спілкуватися в родині російською/іншою мовою.
У свою чергу, 83,3 % педагогів стверджують, що їх учні спілкуються виключно українською мовою; 9,6 % – зазначають, що учні розмовляють російською мовою у сім’ї; 7,7 % – вказують на звичку спілкуватися недержавною мовою.
Вивчати українську мову та вдосконалити її знання бажають 71,5 % учнів і 82,6 % батьків.
Зазначимо, це був перший етап моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі. Із числа учнів, які взяли участь в анкетуванні на Рівненщині, 4,2 % склали внутрішньо переміщені діти, а також 3,2 % їхніх батьків.