Славутські активісти пояснили, чому вирішили підняти питання про ймовірне приєднання до Рівненщини. Днями представники місцевого громадського об’єднання «Майдан» зробили звернення до міських голів Славути та Нетішина та керівника Славутської райради. У ньому йдеться про занепокоєння наслідками наступного етапу децентралізації, на якому Славута та Нетішин мають відійти до укрупненого Шепетівського району з центром у м. Шепетівка. У зверненні активісти просять посадовців роз’яснити механізми виходу адміністративних одиниць з Хмельницької області та приєднання до Рівненщини. Про це повідомляє podillyanews.com.
«Наша головна мета – дізнатися, що потрібно зробити, аби підсилити значення Славути та Славутського району, – пояснює Володимир Кушніров, голова ГО “Майдан”. – І лише якщо це неможливо зробити наявними силами, тобто обласними депутатами, головами райрад, мерами міст, то, може, тоді є сенс перейти в іншу область. Наразі ми чекаємо таких роз’яснень, поки нам відповіді ще ніхто не надав».
За словами Володимира Кушнірова, від Славути до Рівного на 50 км ближче, ніж до Хмельницького. І, до прикладу, при необхідності пройти негайне обстеження у діагностичному центрі, місцеві жителі змушені звертатися до рівненських медзакладів. Не задовольняє славутчан і якість дорожнього покриття дороги між Славутою та Шепетівкою у напрямку Хмельницького. Через ділянку траси з великими вибоїнами водії змушені об’їжджати іншими селами. У той час, як до Рівного, на їхню думку, дорога краща.
Для з’ясування позиції жителів Славута та Нетішин, активісти у зверненні пропонують повідомити їм юридичні підстави для проведення місцевого референдуму.
Випадків, коли населені пункти під час децентралізації приєднується до інших областей, наразі в Україні не зафіксовано. І хоча гіпотетично така можливість існує, юридично втілити це дуже складно, пояснює директор Хмельницького Центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Яцковський.
«В Україні до цього часу діють засади УРСР про адміністративно-територіальний устрій, де передбачено порядок і процедуру можливих змін меж районів і областей. Технічно це суперскладно. Спочатку має бути звернення місцевих рад до районних. Далі районних – до обласних. Далі – область за рахунок коштів обласного бюджету замовляє адміністративно-територіальну документацію, виготовляє її. Обласна рада її затверджує. Передає на Кабмін, який, у свою чергу, передає її до Верховної Ради. І тільки Верховна Рада – єдиний орган в Україні, уповноважений вносити зміни до адміністративно-територіального устрою».
Щодо можливості проведення референдуму, Сергій Яцковський зазначає: він матиме лише рекомендаційний характер. Бо законодавчо в Україні не передбачено, що результати референдуму можуть стати підставою для переходу територій або зміни меж областей.