Діяльність ОТГ: проблема юридичного супроводу

Щасливе
03.02.2021  12:38

Діяльність ОТГ: проблема юридичного супроводу

Простими словами як працює децентралізація  для простих громадян на протязі п’яти років та з  якими проблемами стикаються громади новостворених ОТГ. Допомога асоціації ОТГ в рамках експертної підтримки громад юридичної грамотності, яка  організовує  тематичні освітні заходи.

Процес добровільного об’єднання територіальних громад активно розпочався в 2015 році з прийняттям Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад». І якщо у перший рік утворення об’єднаних територіальних громад органи місцевого самоврядування мали справу з недосконалою законодавчою базою, що спричиняло велику кількість помилок, то на сьогоднішній день більшість «нестиковок» у законодавстві вже врегульовано.

До реформи децентралізації на тиренах України було 11520 громад, з них 10 тисяч відносились до сільських. Проблема була в тому, що майже у всіх сільських громадах проживало менше 3 тисяч жителів, які підпорядковувалися районній раді , районна обласній , а область Києву. У висновку всі податки розподілялися по всій Україні, таким способом до сіл кошти взагалі не доходили. Тому села занепадали , не розвивались, проблеми які з’являлись не вирішувались.

Таким чином було прийнято рішення та затверджено реформу децентралізації в Україні . То, що ж таке децентралізація ? Це такий процес, коли повноваження і ресурси передаються на місця, а громада сама визначає куди витратити зароблені кошти. Але  у маленьких громад просто не вистачало ресурсів відродити села. Вихід у цій ситуації для уряду  – об’єднати кілька рад з метою використати спільні ресурси для всебічого розвитку території, якою керуватиме громада.

Діяльність об’єднаної територіальної громади ( ОТГ) – це добровільне об’ єднання жителів сільської, селищної або міської ради, які межують між собою. А ініціювання таких групувань можуть проводити  як голови та депутати місцевої влади, так і самі жителі. Після створення ОТГ та виборів голови та депутатів територіальної громади, також обрання старост, які представляють одне чи кілька сіл, їхня мета розробити план розвитку території, затверджуючи податки, визначати бюджет та розподіл витрат.

Після затвердження нового адміністративно-територіального устрою районного рівня та рівня територіальних громад, гостро стоїть питання забезпечення безперервності реалізації завдань та повноважень держави, місцевого самоврядування. На етапах розвитку та формування реформи,  стикнулися з проблемою некваліфікованості громад, нерозуміння юридичних аспектів, що несе собою реформа децентралізації. Тому, асоціація ОТГ  в рамках експертної підтримки громад організовує тематичні освітні заходи, вебінари. Наприклад, як «Юридичний супровід новостворених громад»(у форматі запитання-відповіді).  В якому опирається на Закон України  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій» (реєстр. №3651-д від 06.10.2020).

А саме:

Припинення та набуття повноважень радами та їх виконавчими органами.

Особливості реорганізації органів місцевого самоврядування за новим Законом.

Підводні «камені» Закону, на що чекати?

Незважаючи на складність встановленої законом процедури, процес добровільного об’єднання територіальних громад в Україні за належного інформаційного і методологічного забезпечення з боку центральних органів державної влади має всі шанси на успішне завершення.

Громадянам потрібно показати перспективи і пояснити, яка їм буде користь від добровільного об’єднання територіальних громад. А яке саме користь для перехожих громадян, які проживають на територіях цих громад?

В першу чергу це якісні освітні, медичні та адміністративні послуги. В цьому держава допомагає коштами напряму ОТГ. Раніше ці кошти надходили до районної ради, а потім йшов перерозподіл. Відтепер цими грошима розпоряджається громада, в особі депутата та мешканців на місцях (за ініціативи) вирішують що краще зробити — відремонтувати дах на школі, побудувати дорогу чи зробити освітлення на вулиці. Як ефективніше витратити гроші на утримання шкіл, дитячих садків. Те ж саме і в медицині. Громада сама вирішує яких лікарів залучити чи яке медичне устаткування купувати, щоб було не обов’язково їхати в місто.

Ще в кожній ОТГ створюється центр надання адміністративних послуг, щоб селяни не їздили до райцентру за кожною довідкою чи документом.

Об’єднані громади отримують такі ж доходи, які сьогодні отримують міста обласного значення за рахунок:

-податку з доходів фізичної особи (тобто із зарплати громадян)

-податку на прибуток підприємств, акцизного податку

-екологічного податку

Також в бюджет громади йде 100% єдиного та земельного податків, податку на нерухомість. З держбюджету ОТГ напряму отримують гроші на освіту, медицину, спорт, культуру, соціальний захист.

Отже, успішне завершення цієї реформи має важливе значення і для проведення реформи всієї системи державного управління, установок громадян і збільшення їхньої ролі в процесі управління державними справами. За державні гроші є можливість реалізовувати власні проєкти. Чим активніше громада, тим більше проектів буде реалізовано. Відповідно ОТГ більше зароблятиме і більше витрачатиме на розвиток територій. Це буде стимулом для залучення додаткових інвестицій. А надалі — для поліпшення життя людей.

 

 

Федорчук Павло

, , , , переглядів: 111

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *